Het komt regelmatig voor dat opleiders aanpassingen hebben doorgevoerd in hun API en direct willen zien of dit het gewenste effect heeft.

Daarnaast komt het voor dat opleiders ‘s ochtends om 9 uur een error melding krijgen met de tekst:
Error: Could not retrieve XML file   (….) > Could not retrieve file, Service Unavailable. Meestal heeft dit te maken met een tijdelijke verstoring van de verbinding tijdens de import van de gegevens.

Daarom is het mogelijk om in de beheer-omgeving van EDU-DEX in de module Importmonitor een extra keer de XML-bestanden door EDU-DEX te laten uitlezen. Je kunt kiezen voor alle opleidingen (dan duurt het wat langer) of voor een paar individuele programma’s.

Hoe werkt dit? Rechter muisklik in de module Importmonitor op de naam van je instituut of op de programma-naam/namen, en kies voor “Inroosteren”. Afhankelijk van de drukte op de server en het aantal programma’s, kan dit enkele minuten tot ruim een uur duren.
De import door het STAP-register uit EDU-DEX loopt helaas maar één keer per dag, dus het is niet mogelijk om tussentijds ook het STAP-register een extra keer bij te werken.